Ecologisch bouwen op zelf vergaarde kennis

By 11 oktober 2019 december 4th, 2019 Blog

Elke ondernemer vraagt zich af hoe hij zich kan onderscheiden en waarde kan toevoegen – of zou dat móeten doen… In praktijk vinden de meesten zichzelf gewoon deskundiger en klantgerichter dan de concurrent. Maar èchte, unieke toegevoegde waarde creëer je door te gáán voor wat je drijft, ook als dat bedrijfseconomisch in eerste instantie minder oplevert. Een groot risico, vooral als je medewerkers in dienst hebt. En toch is dat wat Eberhard Dijkhuis gedaan heeft. Getriggerd door een TV-serie over cradle-to-cradle transformeerde hij zijn aannemersbedrijf in tien jaar tot een ‘Bouwteam van Waarde’ dat zich richt op duurzaam/ecologisch/gezond bouwen, om zo de eerste circulaire aannemer van Nederland te worden. “Ik wilde geen aannemer meer zijn die enkel om de laagste prijs geselecteerd wordt,” laat Eberhard weten, “ik wil met de wereld meedenken, ècht van betekenis zijn.” De enige manier om dat te realiseren te midden van tegenstrijdige informatie over duurzame materialen en technieken is zèlf kennis en ervaring opdoen. Dat pakte hij groots aan door direct achter zijn bedrijf een testomgeving te bouwen; Hibertad (hibernation = winterslaap, habitat = leefomgeving, libertad = vrijheid). Dit pand is gebouwd met verschillende duurzame materialen en biedt plek aan allerlei duurzame installaties, die gemonitord worden om vast te kunnen stellen hoe ‘duurzaam’ ze werkelijk zijn. Door vast te houden aan deze missie heeft het bedrijf de economische crisis overleefd. De omvang is weliswaar meer dan gehalveerd, maar inmiddels is Dijkhuis met recht een expert op gebied van duurzaam (“volhoudbaar”, zoals Eberhard zegt) ofwel gezond bouwen (waarbij opgemerkt moet worden dat wat duurzaam genoemd wordt, niet per definitie gezond is!). Een prachtig voorbeeld van hoe maatschappelijke innovatie begint met individuele, meestal ingrijpende, keuzes!

De Betekeniseconomie krijgt vorm door individuele ondernemers die hun hart volgen en behalve economische ook maatschappelijke waarden nastreven. Deze ondernemers help ik door hun boodschap in tekst te vatten.