Skip to main content

Gewoon plezier in het werk

By 16 juli 2019december 4th, 2019Blog

Marieke van der Poel tref ik in een brasserie aan een brede boulevard met palmbomen en met uitzicht over het water – in Nesselande in Rotterdam Alexander (waar je ook nog eens gratis kunt parkeren). Via het Vermooooiersnetwerk heeft ze gereageerd op mijn oproep aan ‘ZP’ers als kenmerk van deze tijd’. Ik ben benieuwd waarom ze zich aangetrokken voelt tot Vermooooiers en waarom ze zich herkent in mijn omschrijving van ‘mensen die zijn vastgelopen in structuren, systemen, patronen en werkwijzen waar zij niet meer in willen en kunnen functioneren, en het nu ànders doen’; volgens haar website heb ik het genoegen met een commerciële vrouw die goed de weg weet in onze harde economie. “Bij alle zakelijke netwerken die ik bezocht heb, gaat het eigenlijk alleen maar over business,” licht ze toe, “bij Vermooooiers vond ik, hè hè, eindelijk ook de menselijk maat: contact en verbinding.” Marieke heeft verschillende commerciële functies gehad en is jarenlang HR Manager geweest. Te weinig aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en andere ergernissen bezorgde haar leegte en een bore out. Met een groot verlangen naar vrijheid om haar eigen koers te kunnen bepalen en “ondernemersbloed dat al jaren door mijn aderen stroomde” startte ze uiteindelijk haar eigen bedrijf Blue Office. “Ik ontzorg kleinere MKB-bedrijven op gebied van HR. Vaak doet een directeur deze taken zelf, waardoor andere belangrijke zaken te weinig uit de verf komen. Door zaken als ziekteverzuim, functieprofielen, personeelsbeleid, ontwikkeling van medewerkers en teams en toepassing van wet- en regelgeving aan mij uit te besteden, is er één vast aanspreekpunt voor alle HR-zaken en kan hij/zij zich focussen op het managen van de core business.” Haar zaak gaat goed, ze heeft het druk, maakt veel uren, óók ’s avonds en in het weekend, resulterend in een beter inkomen en vooral méér voldoening. Samen met een andere partner van Vermooooiers heeft ze zich gespecialiseerd in de ontwikkeling van individuen en teams, waardoor ze organisaties ook kan begeleiden bij groei en verdere ontwikkeling. “Ik heb gewoon weer plezier in mijn werk!”

De Betekeniseconomie krijgt vorm door individuele ondernemers die hun hart volgen en behalve economische ook maatschappelijke waarden nastreven. Deze ondernemers help ik door hun boodschap in tekst te vatten.